Søderåsturen 2018
Som det har været traditon i rigtig mange år, har troppens spejdere igen i år været en weekend på vandretur på Søderåsen i Sverige. Det er en tur som har været på programmet siden starten af 90-erne med en kort pause for nogle år siden, så vi kender området rigtig godt. På turen går vi med rygsæk ca. 20 km og sover i telt. I år tog vi af sted lidt senere på foråret end vi plejer,så det var ikke så koldt som tidligere. Vejrudsigten i år sagde stort set tørt med en del sol. OK – Det regnede lidt
om naten, men PYT ��

Lørdag den 14. april mødtes vi i Hytten kl. 0700, jo det var en tur for de morgenfriske. Det var planlagt, at vi skulle i alt 23 spejdere forældre ledere af sted på turen. I år havde vi lokket Mathias’s mor med på turen. Hun er selv ”gammel spejder”, så hun er så sej. Da vi havde pakket den fælles bagage i rygsækken(mad,redskaber, telt osv, kørte vi mod Helsingør. I ¨år glemte vi vist ikke rigtg noget. Udover opvaskebørster, men meget kan jo fikses med noget mos ��. Vi kørte så til Helsingør hvor vi sejlede med færgen over sundet. Efter ca. en times kørsel i Sverige
ankom vi til Søderåsen.
Turen startede med en brat ”opstigning” af en trappe med flere hundrede trin. Det
var den første ”test” for om man nu kunne klare turen. Nogle af de seje spejdere bar deres leders rygsæk, godt gået. Selv følgelig klarede alle det super godt. Efter at have gået et par kilometer spiste vi vores medbragte madpakker. Solen skinnede, og det var dejligt med en pause. Da frokosten var slut, begyndte
vi selve vandre turen. Det v ar et hårdt terræn at gå i, men alle klarede det super godt.
Om eftermiddagen ved 16-tiden ankom vi til vores overnatningssted. Vi havde da gået ca. 13 km. Alle var trætte, men der var jo stadig flere opgaver som skulle løses,såsom: at hente vand ved nærmeste bæk, save brænde, tænde bål, starte på madlavningen og opsætning af telte. Vi fik hurtigt fikset et godt bål til madlavning, og til at varme os ved, selv om det ikke var lige så koldt som forrige år. Der blev lavet spaghetti og kødsovs. Dejligt med varm mad, og der var rigeligt til alle.
Da kl. var blevet ca. 2100, var de fleste trætte, og krøb i teltene. Der blev ikke ro med det samme, men der blev hygget. Det er jo også det vigtigste.

Søndag morgen vågnede de første spejderne meget tidligt, og der blev tændt bål.
Der blev lavet havregrød til hele banden. Det var ikke så ringe endda. Teltene blev pakket sammen, og der blev spist morgenmad. Efter maden var vi klar til at gå ved 10 – tiden.
Søndagens vandretur var ikke så lang som om lørdagen. Vi gik ca. 8 km på et par timer. Da vi kom til af slutnings stedet var der ikke meget energi tilbage, men nu kunne der jo så bare slappes af i bilerne på turen hjem til Melby. Der var vist rimelig ro i bilerne  ZZZZZZZZZ
Det var en super weekend, hvor vi fik testet vores vandrestøvler, soveposer og udholdenhed. Alle klarede det super godt.
Så mon ikke vi igen til næste år tager på Søderåsen, som vi plejer……
Lederne

25 år i gruppen

Tove har været spejder i 25 år i Halsnæs gruppe. Det er så sejt, at have været her i så mange år. Tove hun er jo dermed en af dem, som bare har været er altid.
Tove har gjort det samme som de fleste andre.Hun startede som bæver, men da hun jo var voksen, så blev det som bæverleder. Tove kendte ofte mange af de nye
bæverbørn og deres forældre fra børne haven, vor hun arbejdede. Måske hun faktisk fik lokket nogle nye børn til spejder ude fra børne haven. Nu har Tove så
gjort det, som de fest andre bævere gør. De rykker op i Ulvefokken. Tove er også rykket op, og er nu leder ved Ulvefokken.
Tove har altid været og er den person der ude ved spejderne, som ved vor alting er henne. Hvis der lige er noget man ikke kan finde, så kan man ringe til Tove
og spørge. Hun har næsten altid et bud på vor tingene nu er henne. Det gælder både fælles grej og andre lederes ting.
Når man snakker om Tove, så kommer man helt sikkert til at tænke på køkkengrej. Tove har i mange år brugt dagevis og rigtg mange timer på
køkkengrejet ved vores store loppemarked, vor hun har knoklet også med tunge ting. Tove og st. Flemming var et totalt makkerpar på gruppens lejrer eller turer.
Jørgen som er Toves mand, har også været i gruppen i 25 år. Han har gjort et stor stykke arbejde ved at indsamle ting til loppemarkedet, opbevare ting til
loppemarkedet, og opsætte loppemarkedet samt salg af juletræer.Jørgen har trappet lidt ned her på det sidste, men hjælper stadig til når gruppe har brug for
det.
Tove, Jørgen og st. Flemming har gennem mange år hygget sig og lavet mange ting sammen er ude i spejder hytten.
Igen er Tove super god tl at huske. Tove og Jørgen kan stort set huske vor alle gruppens ture og lejre har gået hen til. De har lavet en liste for alle årene.
Igen – Tove har bare været her ved spejderne ALTID, og vi håber at hun er klar til mange år endnu.

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk

15.08 | 15:11

Hej i kan ringe til mig på 60116622 vh Lise

15.08 | 14:47

Hej. Min søn Tristan 8år kunne godt tænke sig at starte til spejder. Hvem skal man kontakte?

31.05 | 10:16

Desværre har vi holdt loppemarkedet dette gjorde vi i lørdags👍🏻

31.05 | 10:07

Jeg har e n sovesofa, som ser ud som ny og stort set aldrig har været i brug, selv om den er nogle år gammel.
Kan I bruge den til loppemarkedet?